ورزش و درمان بیماریها

فشار خون بالا:
با انجام ورزشهای معمولی همراه با رژیم غذایی و استراحت مناسب در طی یکسال، می توان فشار خون ماکزیمم را از ۱۷ به حدود ۱۴ رسانید. همانطور که می دانید ورزشکاران معمولاً دچار عارضه فشار خون نمی شوند، و ورزش حتی در سنین ۶۰ تا ۸۰ سالگی می تواند در متعادل نگه داشتن فشار خون نقش بسزایی داشته باشد. زیرا در اثر فعالیتهای بدنی، عروقی که در  سطح بدن جریان دارند انبساط یافته و در نتیجه جریان خون افزایش پیدا کرده و فشار خون سقوط می نماید. در نتیجه ورزشهایی چون پیاده روی و کوهنوردی بخوبی قادرند فشار خون را متعادل نگه دارند.
● ازدیاد چربی خون:
ورزش منظم و مستمر در بیمارانی که دارای چربی خون بالائی هستند قادر است کلسترول و چربی مضر خون (LDL ) را کاهش و در عوض باعث ازدیاد چربی مفید خون (HDL ) شوند و در نتیجه از اثرات منفی ناشی از ازدیاد چربی خون در بروز بیماریهای قلبی عروقی و سنگهای صفراوی جلوگیری نماید.
● بیماران قلبی:
انجام فعالیتهای بدنی سبک طبق آمارهای جهانی نه تنها قادر است انواع دردهای قلبی پایدار و ناپایدار را تسکین و کاهش دهد بلکه سبب حل شدن لخته های داخل خون شریانی قلب نیز شده و از بروز سکته های قلبی و در کسانی که سکته کرده اند از سکته های بعدی ممانعت بعمل آورد. همچنین ورزشهای سبک مانع از رسوب پلاکهای چربی در داخل عروق کرونر قلب و یا عروق سایر نقاط بدن شده و در پیگیری بیماریهای قلبی و عروق موثر می باشند.
● بیماری دیابت (مرض قند)
امروزه ثابت شده که ورزشهای مناسب در افرادی که به دیابت مبتلا هستند و حتی انسولین نیز تزریق می نمایند بسیار مفید بوده و مقاومت بدن را در برابر عوارض حاصله از این بیماری بیشتر می نماید.
● بیماریهای ریوی
با انجام ۳ بار در هفته ورزش متعادل و هر بار نیم ساعت، می توان مقاومت عضلات و اعضای داخلی را بیشتر کرده و ظرفیت انتشار اکسیژن را در ریه ها افزایش داده و به دنبال آن از تنگی نفس و فیبروز بافتهای جلوگیری نمود. ورزش قادر است در افراد سیگاری که سالیان زیادی این ماده سمی را وارد ریه ها نموده اند و اینک پس از حدود ۱۵ تا ۲۰ سال منتظر بروز بیماریهایی چون آسم، آمیفنرم و برونشیت مزمن می باشند، توان و تحمل عضلانی ریه را بیشتر نموده و تهویه ریوی را آسانتر می نماید.                    سازمان بسیج دانش آموزی

/ 0 نظر / 24 بازدید